top of page

שטוקהולם לכל כיס: מדריך למטיילת המתקמצנת באחת הערים היקרות בעולם

לפני כמה חודשים אורי הגיע לבקר אותי בפירנצה. הוא סיפר לי על תערוכת אמנות שהוא משתתף בה בשטוקהולם ושאל אם ארצה להציג בה את אחת הבובות שאני סורגת.

הסתכלתי ימינה ושמאלה, ראיתי שהבית עדיין ריק ואני בעיקר מחפשת תעסוקה לימים שבהם רוני מבלה בלימודים מבוקר עד ערב ואמרתי לו תוך כמה שניות: שטוקהולם? אף פעם לא הייתי שם, אני באה!

לא ידעתי כלום על העיר, רק שהמטוס של ריינאייר מגיע אליה וזה אומר שמצאתי כרטיס טיסה ב20 יורו לכיוון משדה התעופה של פיזה (מישראל מומלץ לטוס עם חברת NORWEGIAN). זו נשמעה לי כמו הזדמנות שחבל לפספס ומתי עוד אוכל לטייל בחופשיות ככה ופשוט "לקפוץ" לסקנדינביה?

קניתי כרטיסים לפני שבדקתי מה בכלל יש לעשות בעיר או האם היא מעניינת אותי. זה לא מתאים לי, אבל הזמנתי. אחר כך התחלתי לקרוא ששטוקהולם יקרה. אנשים לא הפסיקו לשאול אם אני יודעת כמה יקר בה אבל לא התייחסתי לדבריהם יותר מדי, גם לונדון יקרה אבל אפשר להסתדר בה עם תקציב מוגבל. גם תל אביב יקרה אבל אפשר לאכול סביח או פלאפל.

הייתי בטוחה שכולם מגזימים, וגם כך אני לא מתכננת לאכול במסעדות יוקרה. אבל אז התחלתי לצלול לתוך המחקר האינטרנטי והבנתי שמדובר כאן על יוקר מחייה אחר לגמרי. כרטיס לתחבורה הציבורית לשלושה ימים למשל, עלה כ120 ₪, מחיר של חודש בתחבורה הציבורית בפירנצה. הבנתי שהולך להיות מאתגר והחלטתי לדבוק במשימה: להוכיח שאפשר לטייל בשטוקהולם בסכום נמוך ולחזור לספר על זה! ואכן, חזרתי עם טיפים שיאפשרו לטוס לעיר היפה שהתאהבתי בה, מבלי להצטרך לחסוך במשך 15 שנים.

מרגע שנחתתי בעיר ושמעתי את קולות השחפים שעפו מעל למים המקיפים את האיים הרבים המרכיבים את שטוקהולם, ידעתי שהגעתי למקום הנכון. עכשיו הייתי צריכה רק לטייל בו בחוכמה.

לינה

ישנתי בהוסטל City Backpackers Hostel שנמצא במרחק כמה דקות הליכה מתחנת הרכבת המרכזית CITY TERMINALEN. כמו כל דבר בשטוקהולם, גם ההוסטל הזה היה מעוצב בטוב טעם. כל פריט בו נבחר בקפידה. בכניסה אליו הוצב ארון נעליים, אותן היה עלי להסיר לפני שנכנסתי אל החלל המשותף וחלק מהדקורציה שלו כללה שולחן עתיק שעליו הונחה מכונת כתיבה. בתוך האווירה ההיפסטרית של ההוסטל, התחושה הייתה בטוחה ונקייה מאד. לנתי בחדר של נשים בלבד וקיבלתי לוקר לשים בו את כל החפצים שלי.

טיפ: הביאו מהבית סדינים ומגבות, זה יחסוך לכן עוד כסף.

טיפ 2: הביאו מהבית מנעול ללוקר ולא תצטרכו לרכוש אותו במקום.

טיפ 3: בחדר האוכל הענק של ההוסטל יש מקרר וארון שהאורחים מאחסנים בו אוכל. האורחים שעוזבים יכולים להשאיר מאחוריהם אוכל שנותר והם לא צריכים יותר. כך בכל בוקר מצאתי קורנפלקס, חלב, לחם וממרחים נהדרים וטריים שיכולתי להשתמש בהם בחינם וכך חסכתי עוד כסף.

אוכל

סופר

הדרך הכי טובה לחסוך כסף על אוכל בשטוקהולם היא לקנות אותו בסופר. אהבתי במיוחד שתי רשתות – COOP ו ICA. אפשר למצוא בהן אוכל מבושל שניתן לחמם, סלטים עשירים במשקל, סנדוויצ'ים, לחמניות, מאפים ועוד הרבה דברים טעימים. אל תצפו למחירים של הסופר בברלין, אבל זו בהחלט דרך להוזיל מאד את עלויות התזונה בשבוע הזה.

סושי

מצאתי רשת נהדרת של סושי בשם SHUSHIRULLEN שפזורה ברחבי העיר והתמכרתי לרול של סלמון ומנגו. כל רול עלה בערך 12 ₪ שזה מחיר בהחלט סביר למזון ממלא ובריא.

שווארמה

שווארמה, שנקראת KEBAB היא אחד המאכלים הזולים יותר שמצאתי בשטוקהולם. היא הייתה טעימה ומוצלחת. שונה מהמאכל שאנו רגילות אליו בישראל אך דומה לכל חבריה בשם DONNER שיש ברחבי אירופה.

---

בנוסף, אם אתן ממש נואשות, מקדונלדס ובורגר קינג נותנים פייט לשאר מחירי הפאסט פוד בעיר. כנראה שערב אחד בהם לא יהרוג אתכן.

אבל הכי חשוב: אל תוותרו על סנדוויץ' הדגים המושלם של Strömmingsvagnen. שבו איתו על ספסל ליד המזח בגמלה סטאן. תתענגו עליו. תודו לי אחר כך.

תחבורה

אין איך להתחמק מהמחיר הגבוה של התחבורה הציבורית, שאמנם כולל גם אוטובוסים, גם רכבות תחתיות וגם סירות ששטות בין האיים, אך אינו פרופורציונלי לאף כרטיס תחבורה שאני מכירה מערים אחרות בעולם. כרטיס של 72 שעות עולה 250 SEK שזה סכום אסטרונומי, אבל יש לי טיפ לשימוש בכרטיס כך שהוא "יחזיק יותר זמן". אמנם 72 שעות נשמעות כמו 3 ימים, אך הן בעצם אכן 72 שעות. זה אומר שהכרטיס תקף מרגע השימוש הראשון בו. אם תקנו אותו ביום ראשון למשל, בשעה 10 בבוקר, תוכלו להשתמש בו עדיין ביום רביעי בשעה תשע בבוקר. זה מה שעשיתי. תכננתי את היום האחרון כך שנסעתי בו לעבר אטרקציה שניתן לחזור ממנה בצהריים ברגל לעבר המלון שלי, בהליכה נעימה של עשרים דקות עד חצי שעה. כך חסכתי תשלום גבוה על יום נוסף של נסיעות.

טיפ: תחנות הרכבת התחתית של שטוקהולם הן יצירת אמנות בפני עצמה. אם כבר השקעתן בכרטיס התחבורה, נצלו אותו עד תום ורדו בכל התחנות היפות כדי לצלם תמונות לאינסטגרם.

מוזיאונים

גם המוזיאונים בשטוקהולם יקרים מאד, אך לא ויתרתי עליהם. נהניתי מאד במוזיאון הסקנסקן הפתוח, במוזיאון של הספינה ואזה ששקעה במצולות הים כמה דקות לאחר הפלגת הבכורה של משטוקהולם לפני כמה מאות שנים ובמוזיאון הנורדיקה המציג עיצוב שוודי מוקפד, תלבושות ותערוכות מתחלפות מצויינות (קחו סנדוויצ'ים בתיק ביום הביקור במוזיאונים! רובם נמצאים על אי שהמסעדות היחידות שיש בו הן הקפיטריות היקרות של המוזיאונים עצמם. קחו סנדוויצ'ים!). ביקור במוזיאון ממוצע בשטוקהולם עולה בין 50-80 ₪ אבל גיליתי שרובם כיבדו את כרטיס הסטודנטית שלי ואפשרו לי להכנס בחצי מחיר! כמה מהמוזיאונים בעיר אינם בתשלום. אחד מהם הוא מוזיאון ימי הביניים המושקע והאינטרקטיבי.MUSEUM OF MEDIEVAL STOCKHOLM. אל תפספסו אותו!

שופינג

אל תעשו שופינג בשטוקהולם!

לכו לכל החנויות היפות, תציצו בפנים ובחוץ, התרשמו מקניון הNK, מקניון הMOOD, מחנויות היד השניה בסודרמאלם ומכל בגדי הילדים והילדות עם ההדפסים המופלאים.

אבל,

אל תעשו שופינג בשטוקהולם!

ספריות

הכניסה לספריות בשטוקהולם היא בחינם והיא מאפשרת עוד הצצה לעבר עולם של עיצוב ותרבות שניתן רק לחלום עליה. בכל ספריה יש אגף פמיניזם ומגדר, ספריית ילדים עם ספרים על משפחות להט"ביות, קידום של ספרות נשים והצצה לעבר מדינה שחיה את השוויון העתידני. אם תרצו לגלוש באינטרנט או להדפיס מידע על הטיול, ניתן לבקש מכל ספרנית כרטיס כניסת אורח/ת למחשבים שמאפשרת גלישה של חצי שעה בחינם.

כל ספריה בשטוקהולם יותר יפה מחברתה ומומלץ לבקר בכמה מהן, אבל אם תיאלצו לבחור אחת בלבד, זו כמובן חייבת להיות הספריה המרכזית העגולה STOCKHOLM STADSBIBLIOTEK.

כשסיימתי את ארבעת הימים שלי בשטוקהולם, ידעתי שהמשימה אכן אפשרית. אפשר לטייל בעיר מבלי לפשוט את הרגל ואפילו להסתדר עם תקציב מוגבל ביותר. עכשיו, כשהתאהבתי בעיר המופלאה הזו, אני יודעת שאוכל לחזור אליה שוב.

RECENT POSTS:
RECENT POSTS:
SEARCH BY TAGS:
No tags yet.
bottom of page